Översättning av artikel från tyska Rundschau

19 Okt

Det här är en artikel från den tyska skrädderitidningen Rundschau nr 2 2016.

Den gav oss inspiration att ta kontakt med Sartoria di Milano Aquadimare, som är våra kursledare i Göteborg.

Artikeln har översatts av Ulrika Dahlström-Franke.

 

Skräddare från Rom och söder om den eviga staden svär på den neapolitanska kavajen!

Den neapolitanska skolan anser sig kunna sy den mest bekväma kavajen med den perfekta passformen.

Men var kan man lära sig den fina skräddarkonst?

 

DEN NEAPOLITANSKA KAVAJEN

Bekväm passform och smickrande siluett.

Skräddarateljen Acquadimare med säte i Milano gör för närvarande reklam för en specialkurs för hur man tillverkar den neapolitansk kavaj..

Det tar minst 85 timmar och är därmed en kurs enbart för erfarna skräddare med kunskaper inom herrskrädderiet.

På Via Sangallo ligger byggnaden med 50talscharm, stora fönster och ljusa arbetsrum.

Denna skräddarverkstad ägs av herr Roberto Rizzotti och han tog över denna 1964 efter sin sicilianske far, Casimiro. Han ansåg dock att det ursprungliga namnet CA.RI.MI Casimiro Rizzotti Milano inte var tillräckligt uttrycksfullt och nu kallar han sin verkstad ”Sartoria di Milano Acquadimare”, som en en bugning till den av havet omgärdade italienska halvön.

Redan som liten grabb fick han av sin far lära sig de första handstygnen men hur kan ett hantverk som idag överleva i en metropol som Milano?

Roberto Rizzoti menar att även om ordet ”skräddarsytt” idag har blivit ett modeuttryck så har det tyvärr förlorat sin ursprungliga betydelse.

Även boutiquer som säljer färdig konfektion eller lägger ut jobbet som måttsömnad till andra skräddare kallar det för skräddarsytt och så även ateljéer som bara gör ändringar.

 

– Hos oss däremot rör det sig om ett hus med traditioner och med nästan 70-års erfarenhet. 

Vår filosofi : yppersta italiensk kvalité till ett överkomligt pris. Att kunden är nöjd är vår högsta prioritet.

 

En av Aquadimares viktigaste medarbetare är skräddarmästare Elio D´Amoci och han anses vara en Maestro gällande den neapolitanska skolan.

På 60-talet var han ägare till den bäst renommerade ateljén i Salerno och han visar stolt upp sin etikett därifrån.

På frågan vad det är som gör den neapolitanska kavajen så omtyckt och vad som utmärker denna svarar han att det klassiska snittet, harmonin i linjerna och den modesta elegansen är omisskännliga kännetecknen samt att ett ett annat viktigt element är den figuranpassade passformen.

 

I motsats till den stränga engelska jacketten verkar den neapolitanska vara utan uppbyggnad vilket dock är en synvilla eftersom innanmätet är gjort av väldigt mjukt kamelhår, inte stelt utan underbart följsamt och inte alls forcerat.

Mästarens erfarna handlag skapar här en kavaj som är unik i sitt slag.

De många arbetstimmarna som har lagts ner i denna produkt syns inte, däremot känner bäraren av dem när det gäller bekvämligheten vid själva bärandet.

 

För att få fram en sådan kavaj krävs erfarenheter av många olika slags kavajer samt år av praktiskt arbete. Dock är produktionen av dessa plagg mycket lokalbunden eftersom på 60talet mindre välbeställda   neapelbor betalade sin kavajer på avbetalning eller till och med tog lån. Att bära en handsydd kavaj var ju en fråga om stil!

 

Karaktäristiskt för den neapolitanske kavajen är den naturligt verkande axeln.

Ärmkullen hålls in och sätts löst in i armhålet så att ärmen faller harmoniskt och bekvämt.

”Rynkningen” varieras individuellt.

Den ofta något smalare än vanligt skurna axels sömsmån läggs, liksom även ärmens, inåt så att båda kanterna ”pekar” mot bäraren.

Därefter fästs de för hand mot den extra lätta kamelhårsvattulinet.

Förespråkarna för denna axelform älskar den pga det behagliga , lätta bärandet.

Pga avsaknaden av axelvaddar så krävs det ett kunnigt handlag av skräddaren för att kunna ta hänsyn in den blivande ägarens speciella anatomiska egenheter vid tillskärningen av axelpartiet.

Hos en konfektionssydd kavaj kommer man inte att kunna finna denna perfekta axelform.

Ett ytterligare kännetecknen är det extremt lätta och följsamma innanmätet och att kavajen är halv eller delfodrad.

Slank och kroppsnära siluett med ytterst noggrann handarbete utmärker kavajen.

 

I Aquadimares kurser för fortskridna lär man sig tricksen och de speciella egenheterna för att kunna sy en kavaj på det neapolitanska sättet. Givetvis används enbart de bästa ylle- och kashmirtygerna, gärna tweed och med tartanmönstring.

 

För Aquadimares kunder skall en handsydd kavaj inte behöva vara en lyx som bara några få kan unna sig, den bör även vara överkomlig i pris.

Även Elio, hans team och stamkunder tilltalar honom med hans förnamn, står bakom denna filosofi.

Elio själv, hans ålder ser man inte på honom, förkroppsligar denna stil som förebild för sina kunder.

 

Innan han kom till Acquadimare, jobbade han på ateljé Caraceni i Milano, på Via Fatabenefratellei och hans skräddarkonst står högt i kurs för han behärskar helt enkelt alla moment: från tillskärningen ( där han enbart är envis när det gäller hans egna, 50 år gamla sax) till att sy knapphålen.

Det finns många första klassens herskrädderier i Italien men Aquadimare, har kunnat hålla sig bland de främsta.  Framgången baserar sig på lång tradition,  arbete med stort engagemang, kärlek till detaljerna, en passion för produktkvalitet och för deras credo att varje plagg skall understryka bärarens personlighet på högsta nivå.

” Vi har anpassat oss efter marknadens krav, vi kan erbjuda en förstklassig produkt till ett facilt pris. Vi har tolv medarbetare i vår verkstad men vi samarbetar även med externa skräddare, beroende på uppdragsläget.

 

För firman blev det ett lyckokast att företagaren Carlo Bassi, en begeistrad stamkund och mentor, bestämde sig för att stiga in som investerare i firman. Efter hans för plötsliga död förra året engagerar sig nu hans son Albert i försäljning och marknadsföringen. Firman vill hitta nya kunder i utlandet och sedan två år tillbaka är Aquadimare aktiva i både Kenia och Rumänien.

Efter den senaste intensiferingen av handelsförbindelserna med Iran så har firman Sanayei Trading 1898, vilka är den ledande på den iranska modesektorn, valt firma Aq som företrädare av för italienska skrädderiet.

 För firman är detta en stor framgång som även ger dem modet att vidare bemöda sig om sina internationella kontakter.

Stöd i detta hittar herr Rizzotti hos sina söner Jonas, vilken är ansvarig för den kommersiella samt hos Joao som numera närmar sig Herr Elios kunnande i språngsteg.

 

Reportage skrivet av Dr Benigna Mallebrein för Rundschau2/2016